Konsekvenser av friksjonsfri deling

http://www.technologyreview.com/review/426438/the-law-of-online-sharing/?p1=A1

Dette blogg innlegget baserer seg på artikkelen “the law of online sharing” skrevet av Paul Boutin. Artikkelen tar for seg “deling over nett”, konsekvenser og hva som vil skje om vi skal dele alt vi gjør og alle våre handlinger. Facebook er en tjeneste som bygger på nettverkseffekten. Facebook har en økt verdi for brukerne jo flere som registrerer seg. Hadde man vært alene på Facebook hadde det ikke vært spesielt givende. Nå som Facebook har rundet 1 milliard brukere så man er jo langt i fra alene!

Mennesker har forskjellige oppmerksomhetsbehov, og dette behovet kommer veldig klart frem igjennom Facebook. Noen deler mer enn andre og noen liker å vise seg litt mer frem enn andre. I artikkelen “the law of online sharing” kommer det frem at for hvert år vil vi dele det dobbelte på Internett. For Facebook betyr dette en mer intensiv målrettet annonsering. Med ny teknologi har det åpnet muligheter for å dele det vi gjør uansett hvor vi er til hvilket som helst tidspunkt. Siste lanseringen i denne sammenheng var den automatiske delingen av ting man gjorde. Det som før skjedde manuelt skjer nå helt av seg selv. Spotify benytter seg av dette, aviser og en del løpe-applikasjoner til smarttelefoner. Du tar med deg iPhone din på joggetur, hører på musikk og uten at man trenger å gjøre noe, har man delt denne informasjonen  på Facebook. Hvor langt man løp, hvor fort, hva du hørte på og hvilken rute du løp. Genialt? Eller litt Skummelt?

Spørsmålet er hva konsekvensene er av en slik åpenhet og friksjonsfri deling. Det finnes bestandig noen luringer som vet hvordan man skal utnytte slikt. For jenter kan en overgriper ta seg til rette når han vet hvilken rute man jogger klokken åtte hver torsdag. Det er viktig å vite konsekvensene av å dokumentere livet sitt på Internett. Dette må vi ha i bakhodet hver gang vi skal poste noe på Facebook; “Hvordan kan noen utnytte denne informasjonen?” og “Hvem vil jeg skal ha tilgang til denne informasjonen?”

Advertisements
Aside | This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Konsekvenser av friksjonsfri deling

  1. arnek says:

    Hei Espen,
    balansen mellom behov for oppmerksomhet, mellom fordelen av å dele fordi du får mer igjen og mellom ulempene en slik mer eller mindre total åpenhet skaper blir det viktig å forstå mer av. Dine refleksjoner over dette er interessante, og siste spørsmål om hvem jeg vil skal ha tilgang er interessant og viktig. Særlig gjelder dette når vi også får Facebooks nye søkefunksjonalitet, -da kan vi få oss noen overraskelser. Datatilsynet advarer også mot Graph Search, http://www.kampanje.com/medier/article6466298.ece
    Hilsen fra Arne

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s