Freemium

Freemium er satt sammen av to ord, free og premium. Forretningsmodellen baserer seg på å levere et produkt eller en tjeneste gratis, men ta betalt for avanserte eller ekstra funksjoner. Funksjonen av at noe er gratis er for å få forbrukerne til å bruke produktet. Og dette åpner for muligheter til å selge ulike tilleggstjenester.

I freemium-spillbransjen er det populært at spillet er gratis, men de som er villig til å betale oppnår fordeler. Spillutviklerne er avhengig av både de som betaler og de som ikke betaler. Dette handler om nettverkseffekten, jo flere som spiller desto høyere verdi for hver bruker. Og jo flere som spiller jo større er fristelsen for å kjøpe seg fordeler for de som velger å bruke penger på spillet. League of Legends(LoL) er et spill som er gratis å laste ned, gratis å spille. Spillet har over 32 millioner brukere og 12 millioner brukere som spiller daglig. I spillet får du uten å betale tilgang til noen karakterer som kan styres i spillet. Betaler du, får du tilgang til en rekke andre karakterer som har andre egenskaper og fordeler. Det som er viktig er å se sammenhengen med de betalende og ikke betalende spillerne. Nettverkseffekten øker desto flere som spiller og de som betaler for fordelene er like mye avhengig av de som ikke betaler for å kunne utnytte spillet til det fulle.

“Today the most interesting business models are in finding ways to make money around Free. Sooner or later every company is going to have to figure out how to use Free or compete with Free, one way or another”

Skriver Chris Anderson i artikkelen “Free”. Jeg tror at det finnes mange muligheter innenfor freemium . Det er spesielt viktig med grupperinger innenfor betalingsevne og behov. De som trenger det generelle(gratis) må kunne være med for å øke nettverkseffekten for de som har et større behov og er villig til å betale for dette.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s